
سلام دوستان
بعد از زمان نسبتا زیادی دوباره با بخش بلاگ پایگاه تخصصی پیشرفت در خدمتتون هستیم.
در این پست قرار هست یه وبسایت جذاب رو باهم بررسی کنیم که بر پایه هوش مصنوعی فعالیت می کنه.
لوگوی شرکت های مختلف، طرح های گوناگونی دارند و با توجه هدف شرکت، لوگوها به شکل های مختلفی طراحی میشن. بعضی وقت ها لوگوها فقط شامل یک متن هستند، گاهی ترکیبی از متن و تصویر هستن و گاهی هم نشونه ای از کاری که شرکت انجام میده هست.
برای بررسی اینکه لوگوها چه قدر در جذب نگاه افراد به خودشون موفق تر هستند، معیار های زیادی وجود داره. از رنگ های استفاده شده و معانی اون گرفته تا زاویه ای که بخش های مختلف لوگو نسبت به هم دارند! قطعا دونستن تمام این موارد از عهده ی افرادی برمیاد که توی زمینه طراحی لوگو دستی بر آتش دارند و می تونن با بررسی عوامل مختلف، راجع به زیبایی شناسی لوگو و اینکه آیا در جذب نگاه افراد موفق بوده یا نه نظر بدهند.

برای اینکه به اهمیت طراحی لوگو پی ببرید، بیاین با هم یک مثال رو بررسی کنیم.
فرض کنید بنر بزرگی در ورودی سالن همایش نصب شده و شرکت های حاضر در همایش رو معرفی کرده. قطعا همه ی افراد نگاه کوتاهی به اون بنر میندازن و بخشی از توضیحات رو مطالعه میکنن، اما مسئله مهم اینجاست که افراد در اون چندثانیه مکثی که می کنند و مشغول خواندن توضیحات می شوند، تمام توجه شون رو به توضیحات شرکت شما معطوف کنند! برای رسیدن به این هدف، چند عامل موثر هست که یکی از مهم ترین اونها، لوگوی جذاب هست!
لوگو میتونه در نگاه اول، افراد رو به شرکت، کسب و کار، محصول و… شما جذب کنه! لوگو مثل یک کپسول می مونه که علاوه بر اطلاعات زیادی که راجع به شرکت شما به افراد ارائه میده، میتونه هدف شما، میزان اهمیت کسب و کار شما و… را برای افراد مشخص کنه.
پس طراحی لوگو، یکی از مهم ترین دریچه های جذب مخاطب به هدف شماست! گاهی یک لوگوی شیک(!) میتونه اولین و آخرین راه جذب افراد به برند شما باشه…
بحث درباره ویژگی های یک لوگوی جذاب زیاد هست که ان شاءالله اگر عمری بود، شاید در آینده بیشتر راجع بهش صحبت کردیم.
اما امروز می خواهیم وبسایتی رو معرفی کنیم که تا حدی می تونه درباره لوگوی طراحی شده توسط شما داوری کنه! مثل یک طراح حرفه ای 😎
طراحان این سایت با استفاده از هوش مصنوعی، شبکه ای رو توسعه دادن و اون رو با بیش از ۱,۰۰۰,۰۰۰ لوگوی معروف و غیر معروف(!) آموزش دادند تا بتونه درک درستی از ماجرای طراحی لوگو پیدا کنه.
حالا وقتشه لوگوی موردنظرتون رو به این سایت بدین تا واسه تون بررسی کنه که چقدر در طراحی لوگوتون موفق بودین؟!
بیاین باهمدیگه لوگوی پایگاه تخصصی پیشرفت رو به این سایت بدیم و نتیجه رو باهم بررسی کنیم.

خب، بعد از اینکه لوگوی خودتون رو آپلود کنین، در ۳بخش نتایج داوری هوش مصنوعی براتون مشخص میشه. این هوش مصنوعی لوگوی شما رو با هزاران لوگویی که تا الآن ویژگی هاش رو استخراج کرده بررسی میکنه و نتیجه رو براتون در ۳ بخش Uniqueness (منحصر به فرد بودن لوگو)، Legibility (خوانایی لوگو) و Color/Contrast براتون مشخص میکنه.
Uniqueness (منحصر به فرد بودن لوگو)

همونطور که می بینید لوگوی ما در این بخش امتیاز ۹۶ رو گرفت. طبق توضیحات این سایت، برای بررسی این مورد از بیش از ۱میلیون داده موجود، نمره این بخش بدست میاد.
Legibility (خوانایی لوگو)

در این بخش خوانایی لوگو مورد بررسی قرار میگیره. لوگوهای خوانا در ابعاد کوچک یا وقتی با کیفیت پایینی چاپ بشن، بهتر دیده میشن.
رنگ و کنتراست

لوگوهایی که کنتراست بالایی دارند، باعث میشن توجه مخاطب رو بهتر به خودشون جلب کنند. همچنین برای انتخاب رنگ، خیلی بهتر میشه اگه به روانشناسی رنگ هایی که انتخاب می کنیم هم توجه داشته باشیم (شاید در آینده مطلبی راجع به روانشناسی رنگ ها هم داشته باشیم).
در بخش آخر هم که جمع بندی ست، نمره لوگوی ورودی شما نشون داده میشه. همون طور که میبیند، لوگوی ما امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ رو گرفته که نمره ی قابل قبولیه 😉

در این پست بیشتر قرار بود ویژگی های یک لوگوی خوب رو خیلی مختصر باهم دیگه بررسی کنیم و نکاتی رو هم مرور کنیم.
ممنون از اینکه وقت گذاشتید و این پست رو تا انتها مطالعه کردین.
موفق باشید
یاعلی
دیدگاه ها